Project Groene waterstofketen Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen

Het project had als doel in Terneuzen een complete keten te ontwikkelen voor lokaal geproduceerde groene waterstof. Centraal daarin stond de realisatie van het eerste waterstoftankstation in Zeeuws-Vlaanderen, aan de Beneluxweg in Terneuzen, geschikt voor zowel zwaar wegverkeer als scheepvaart. De groene waterstof zou lokaal geproduceerd worden, gevoed met duurzame elektriciteit uit de regio. De brandstof was primair bedoeld voor zwaar materieel van de consortiumpartners en andere lokale bedrijven, zoals trucks, heftrucks, bouwmaterieel, graafmachines en schepen, waarvoor volledige elektrificatie nog geen realistisch alternatief is. Mede door de steun die het consortium vanuit OpZuid en de Provincie Zeeland ontving kon het project van start gaan.

Onderbouwing van het besluit

In de praktijk is gebleken dat de financiële haalbaarheid van het project momenteel onvoldoende is. De kern van het probleem ligt bij de netcongestie in de regio: het elektriciteitsnet zit aan zijn maximale capaciteit, waardoor een nieuwe, grote aansluiting niet kan worden gerealiseerd. Zolang deze netcapaciteit ontbreekt, kan het waterstoftankstation simpelweg niet worden gebouwd.

Het zoeken naar alternatieve oplossingen, zoals tijdelijke energievoorzieningen of extra infrastructuur, leidt bovendien tot extra kosten en risico’s, waardoor de businesscase verder onder druk komt te staan. Tegelijkertijd blijven de ontwikkelingen aan de afzetzijde beperkt, zowel binnen de scheepvaart alsook in de infratechniek en het transport. Om die reden is besloten het project te beëindigen.

“Deze beslissing hebben we met zorg genomen,” zegt Jelle Haers, namens H4A projectlid in het consortium. “De energietransitie blijft voor ons een belangrijk thema, maar we moeten ook realistisch blijven over investeringen, risico’s en onze rol in de keten.

Voor de ontwikkeling van de groene waterstofketen is in 2023 subsidie toegekend. Door de gezamenlijke beslissing om het project te beëindigen, wordt deze subsidie niet benut en vervalt deze volgens de daarvoor geldende subsidieregeling en -voorwaarden.

Dank aan partners en betrokkenen

Het consortium bedankt alle betrokken partijen, overheden en kennisinstellingen voor de samenwerking en de steun tijdens de voorbereidingsfase van het project. De opgedane kennis en ervaringen rond de inzet van groene waterstof voor zwaar materieel blijven waardevol en kunnen in toekomstige initiatieven worden benut.

Blijvende inzet voor verduurzaming

De deelnemende bedrijven blijven zich onverminderd inzetten voor de energietransitie en de verduurzaming van mobiliteit en infrastructuur, ieder vanuit de eigen rol en expertise. Zodra de randvoorwaarden rondom infrastructuur, afzet en regelgeving gunstiger zijn, sluiten zij nieuwe duurzame energieprojecten niet uit. “Dit besluit betekent niet dat we minder ambitieus zijn op het gebied van duurzaamheid. We blijven in gesprek over kansen die nu wel haalbaar zijn en die op termijn kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige infrastructuur en een duurzame leefomgeving in Zeeland”, aldus Jelle.